Mobilne aplikacje zagrożeniem dla dzieci - raport FTC
#1
Tytuł nieco krzykliwy, ale choć nie o wszystkich aplikacjach mowa, to dane przedstawione w raporcie amerykańskiej Federalnej Komisji handlu (FTC) mogą postawić włosy na głowie.
Cytat: Raport amerykańskiej Federalnej Komisji handlu (FTC) pokazuje zagrożenia dla dzieci, które kryją się w aplikacjach na smartfony i tablety, przeznaczonych właśnie dla najmłodszych – czytamy w Los Angeles Times. Okazuje się, że te programy dla dzieci zbierają takie informacje jak numer telefonu czy jego lokalizacja. Co gorsze, wszystkie dane gromadzone są bez wiedzy rodziców.

Obecnie w AppStore dostępnych jest ponad pół miliona aplikacji. Największy konkurent sklepu Apple, czyli Google Play pozwala ściągnąć ponad 380 000 aplikacji. Specjaliści z FTC podają w swoim raporcie, że wśród wszystkich aplikacji prawie 12 000 jest przeznaczonych dla dzieci (ok. 8000 w App Store i 3600 w Google Play). W lutym 2012 komisja wzięła pod lupę aplikacje dla najmłodszych, wybierając losowo 400 z najbardziej popularnych – po 200 z każdego z badanych sklepów.

Wnioski zawarte w cytowanym przez Los Angeles Times raporcie są co najmniej niepokojące. Aż 235 z 400 przebadanych aplikacji, czyli prawie 60 proc. zapisuje numer identyfikacyjny urządzenia, na którym są uruchomione i często dzieli się tą informacją z siecią reklamową, firmą analityczną lub innym podmiotem. Dodatkowo, 14 z tych aplikacji przekazywało do innych firm nie tylko numer ID urządzenia, ale również dane o położeniu i numer telefonu.

Raport podkreśla, że na podstawie otrzymywanych danych, firmy które je zbierają mogą stworzyć szczegółowy profil zachowania dziecka i wykorzystać to do wyświetlania sprofilowanych reklam. W tym momencie należy podkreślić również, że ponad połowa z przebadanych aplikacji wyświetla wbudowane w program reklamy. Jednocześnie zaledwie 20 proc. z przebadanych aplikacji podaje jakąkolwiek informację o zbieranych danych.

Wnioski płynące z raportu są co najmniej niepokojące. Rodzice pozwalający dziecku zagrać w grę o pluszowym misiu, zdradzają nieznanym im firmom numer telefonu, przyzwyczajenia własnych dzieci, a nawet mówią wprost, gdzie te dzieci się znajdują.

Źródło

[Aby zobaczyć linki, zarejestruj się tutaj]


Interesujące w raporcie są również dane na temat pozycjonowania aplikacji wg wieku od którego są przeznaczone/dozwolone...najpierw Apple, które uważa, że dzieci powyżej 4 roku życia właściwie mogą korzystać ze wszystkiego opatrując znacznikiem 4+ 97,5% aplikacji . Trudno powiedzieć, czy Apple robi to celowo w kontekście zbierania informacji, czy może to jakaś polityka wyciągania kasy z kieszeni najmłodszych, bo aż ok. 65% aplikacji jest płatnych u tego producenta.
Nieco inaczej...lepiej?...jest w sklepie Androida, bo tu aż ok. 62% jest darmowych, a 83% aplikacji przeznaczona jest dla wszystkich bez ograniczeń wieku ( "everyone" )

[Aby zobaczyć linki, zarejestruj się tutaj]

[Aby zobaczyć linki, zarejestruj się tutaj]



I teraz w tym kontekście można zobaczyć przedstawiony w formie tabelki wykaz z udziałem procentowym tych zezwoleń, które są wymagane przez te aplikacje i które naruszyć mogą naszą prywatność.

[Aby zobaczyć linki, zarejestruj się tutaj]



Trudno to skonfrontować z ze sklepem Apple, ponieważ ich polityka w tym temacie jest sztywna aczkolwiek nic właściwie nie tłumacząca
Cytat: In contrast to Android’s “permissions” approach, Apple states that it relies on an app
review process in which it screens and approves apps before permitting them to be offered
in Apple’s app store. Because Apple’s App Store does not require its apps to display
“permissions” to users prior to download, staff could not measure the degree to which the
Apple kids apps were capable of accessing device information. Apple states that it reviews
every application “in order to protect consumer privacy” and “safeguard children from
inappropriate content,” and that “any App that targets minors for data collection will be
rejected.”48 The details of this screening process are not clear.
Location information is treated differently from other informati


Obrazki oraz ostatni cytat pochodzą z raportu

[Aby zobaczyć linki, zarejestruj się tutaj]

"Bezpieczeństwo jest podróżą, a nie celem samym w sobie - to nie jest problem, który można rozwiązać raz na zawsze"
"Zaufanie nie stanowi kontroli, a nadzieja nie jest strategią"
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości