SafeGroup
"Ludzki firewall" a bezpieczeństwo bankowości internetowej - Wersja do druku

+- SafeGroup (https://safegroup.pl)
+-- Dział: Bezpieczeństwo (https://safegroup.pl/forum-10.html)
+--- Dział: Inne (https://safegroup.pl/forum-15.html)
+--- Wątek: "Ludzki firewall" a bezpieczeństwo bankowości internetowej (/thread-11812.html)



"Ludzki firewall" a bezpieczeństwo bankowości internetowej - ichito - 11.03.2019

Cytat:W czasach, kiedy nowe pokolenie rodzi się ze smartfonem w ręku, a bankowość elektroniczna towarzyszy nam na każdym kroku funkcjonowania w sieci, konieczne są nowe zasady zachowania bezpieczeństwa dla klientów indywidualnych. Czy banki są w stanie nauczyć swojego klienta higieny korzystania z sieci, aby użytkownik ewaluował z najsłabszego na najsilniejsze ogniwo systemu zabezpieczeń?  Specjalnie dla CyberDefence24.pl o edukowaniu użytkownika opowiedział Piotr Kalbarczyk, Dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa, PKO Banku Polskiego.

Sylwia Gliwa: Najsłabszym ogniwem systemu bezpieczeństwa, wciąż pozostaje człowiek, czyli klient bankowości elektronicznej i mobilnej. Jak pan ocenia poziom wiedzy użytkowników w Polsce?

Piotr Kalbarczyk: Jest pewne określenie, które idealnie oddaje wagę jaką w systemie bezpieczeństwa odgrywa człowiek, to „ludzki firewall”. Gdyby wszyscy użytkownicy mieli wystarczający poziom świadomości to wielu ataków udałoby się uniknąć. Niestety wciąż są osoby, które nie zdają sobie sprawy z zagrożeń, jakie na nich czyhają. Uważają często, że za bezpieczeństwo odpowiedzialny jest ktoś inny, nie oni, a cyberprzestępcy skutecznie to wykorzystują stosując nowe i coraz bardziej wyrafinowane i dopracowane metody socjotechniczne.

Nasz bank od dawna informuje, ostrzega i edukuje klientów w kwestiach dotyczących zagrożeń i bezpieczeństwa w sieci.  Publikujemy odpowiednie komunikaty w serwisach transakcyjnych, na stronach internetowych banku w materiałach dla klientów, jak i w mediach społecznościowych. Potwierdzeniem skuteczności tych działań jest obserwowana przez nas rosnąca świadomość klientów - coraz częściej zgłaszają nam swoje wątpliwości, podejrzenia dotyczące phishingu. Klienci informują nas o takich przypadkach bardzo szybko, natychmiast po ich wystąpieniu dzięki czemu „bezpiecznicy” mogą natychmiast zareagować na działania cyberprzestępców.

Cały wywiad

[Aby zobaczyć linki, zarejestruj się tutaj]